Jalla! Jalla!

Från Piteå till Göteborg

Posted in Diverse ämnen by Arabvoice on 20 March، 2013

Från Piteå till Göteborg

I september 2005 flyttade Theres Nordberg från Piteå i norra Sverige till Göteborg på västkusten. Det är 120 mil.

Varför lämnade du Piteå?

– Jag och min pojkvän flyttade när han fick jobb i Göteborg.

Vi var klara med våra studier och sökte jobb i hela Sverige.

Den som hittade ett jobb först fick bestämma vart vi skulle flytta.

– Det första problemet var att hitta någonstans att bo. —–> att bo i sverige

Vi visste ingenting om Göteborg, men jag hade några släktingar här nere.

En släkting tipsade oss om en lägenhet.

Det var en tvåa som låg i Gamlestan några kilometer utanför centrum.

Vi bestämde oss direkt, utan att titta på lägenheten först.

– Så fort vi kom till Göteborg började jag söka jobb.

Jag är lärare och trodde att det skulle lätt, men det var svårare än jag trodde.

Jag ringde till några skolor utan att någon bra kontakt.

– Jag var arbetslös hela hösten.

Det var jobbigt att stanna kvar i lägenheten när min pojkvän gick till jobbet.

Som tur är hade två av mina barndomsvänner också flyttat till Göteborg.

Det är skönt att något påminner dig om hemma när allting annat är nytt.

– I början av december fick jag komma på en intervju. Det var ett jobb som SFI-lärare.

Intervjun gick bra och jag fick jobbet.

Efter det har allting gått bättre. Hur är det att komma ny till en stad?

– Det är både roligt och jobbigt.

Roligt, eftersom du har många nya möjligheter.

Jobbigt, eftersom du hela tiden måste bjuda på dig själv.

När jag är hemma i Piteå kan jag slappna av och ta det lugnt.

Jag känner igen mig överallt.

– Det är förstås ännu jobbigare om man flyttar till ett annat land.

Jag flyttade till en svensk stad och kan fortfarande prata mitt språk.

Men det hörs att jag inte kommer från Göteborg.

Så fort jag öppnar munnen kan man höra att jag är från norra Sverige.

Sverige

Vilken stad?

Hur marker du det?

– Jag far alltid svara på samma frågor:

  • Var kommer du ifrån?
  • Hur länge har du bott här?
  • Varför flyttade du hit?

Det kan vara jobbigt ibland.

Jag är stolt över Piteå, men det är tråkigt att alltid vara en framling.

Det finns många fordomar mot människor från norra Sverige, till exempel att vi är lugna, långsamma och pålitliga.

Många människor försöker härma min dialekt.

Jag tycker inte om när någon skrattar åt mitt sätt att prata. Det låter bara konstigt när de härmar!

Du och din pojkvän flyttade söderut för att få jobb. Är det vanligt att man flyttar från norra Sverige?

-Både ja och nej. Det finns två anledningar att flytta från Piteå. Den ena är att man är trött på småstaden och vill se något mer. Den andra är att det är svårt att få jobb. Men många av mina vänner har stannat kvar. Andra flyttar och kommer tillbaka efter ett par år.

Kan du tänka dig att flytta tillbaka?

– Ja, kanske. Jag saknar familjen. Det Or jobbigt att mina föräldrar bor 120 mil härifrån. Jag ken inte besöka dem när jag vill. Samtidigt tycker jag om Göteborg. Efter ett och ett halvt Sr kande jag att detta var min nya hemstad.

There’s tips till dig soin är ny i en stad

1. Skaffa hund. Jag promenerade mycket med min hund de första månaderna. Med en hund lär du dig att hitta samtidigt som du träffar nya människor.

2. Kap ett busskort och åk mycket buss. Då Far du se måriga nya platser.

3. Gör något som du är intresserad av och träffa människor som är intresserade av samma sak. Jag gick med i ett fotbollslag när jag kom till Göteborg.

4. Skaffa jobb! Det är mina kollegor som her fått mig att upptäcka allt som händer i Göteborg.

5. Våga ta hjälp av de människor du träffar. En ny vän kan snabbt ge dig fler nya vänner.

Vilka är dina tips till dem som flyttar till en ny stad?

Tips när du flyttar in

 

❤ نرحب بتعليقاتكم وإقتراحاتكم والأمثلة التي تضيفونها وكذلك إبلاغكم عن رابط لايعمل أوإضافتكم لروابط هامة أومشاركتكم بموضوعات ترون أن نشرها سيفيد جميع العرب الراغبين في تعلم اللغة السويدية وتذكروا دائماً أن خير الناس هو أنفعهم للناس .. فكونوا أحبتي من خير الناس دائماً ولكم مني كل الحب والتقدير.

